W programie mogą uczestniczyć osoby, które w momencie rozpoczęcia nauki mają ukończone 15 lat i mają nie więcej niż 18 lat i 6 miesięcy.
Po przemyśleniu możliwości nauki w USA, omówieniu sprawy z rodziną i nauczycielami i podjęciu świadomej decyzji o wyjeździe, przychodzi czas na działanie. Potrzeba czasu na sprawne przejście przez proces aplikacyjny i zgromadzenie potrzebnych dokumentów, dlatego im szybciej zaczniesz działać, tym lepiej.
Formalności, czyli przekazanie pełnej aplikacji do organizacji ERDT/SHARE! należy załatwić najpóźniej do:
Rozpoczęcie nauki | Termin wysłania aplikacji do USA |
Sierpień/wrzesień 2025 (semestr jesienny lub cały rok szkolny 2025/2026) |
do 31 marca 2025* |
Styczeń 2026 (tylko semestr wiosenny 2026) |
do 31 października 2025* |
*Do tego dnia do amerykańskiej organizacji musi zostać przekazana pełna aplikacja, czyli dokumentacja gromadzona za pomocą systemu ExLink. Po tym terminie również można się zgłaszać, trzeba jednak liczyć się z dopłatą za późne zgłoszenie, a także mniejszym wyborem szkół i rodzin. Zawsze jednak warto zapytać, czy jest jeszcza szansa na aplikowanie.
Dopłaty za późne zgłoszenie:
1. Zgłoszenie do przedstawiciela ATAS drogą mailową (kursy@atas.pl), telefoniczną (22 245 90 00) lub osobiście w biurze ATAS. Nasz pracownik przedstawi szczegóły na temat programu, odpowie na nurtujące pytania, nakreśli, jak wygląda wyjazd i pobyt w USA, powie, jakie dalsze kroki podjąć. Podczas rozmowy upewni się, czy Ty i Twoi rodzice jesteście naprawdę gotowi i przekonani do wyjazdu. Ważne będą informacje na temat Twojego stanu zdrowia, ocen (konieczna jest wysoka średnia, dobra znajomość angielskiego) zainteresowań, motywacji. Pamiętaj, że nie możesz wybrać miasta ani nawet stanu, w którym będziesz mieszkać, ani nie możesz odrzucić rodziny, którą wybierze dla Ciebie ERDT/SHARE! - dlatego bardzo ważna jest otwartość i pozytywne nastawienie.
2. Podpisanie umowy i wpłata przedpłaty: 1000 USD + 600 PLN
W przedpłatę wliczona jest bezzwrotna opłata rejestracyjna 500 USD + 600 PLN.
3. Oceniona zostanie Twoja znajomość języka angielskiego: ustnie i pisemnie, przez jednego ze współpracujących z nami nauczycieli. Szkoły w USA wymagają zdanego testu ELTIS: http://www.eltistest.com/practicetest/.
4. Po pozytywnym przejściu rozmowy kwalifikacyjnej należy skompletować wymagane dokumenty (wszystkie w języku angielskim; niezbędne formularze znajdziesz w systemie aplikacyjnym ExLink, do którego otrzymasz od nas dostęp). Pełną listę wymaganych dokumentów znajdziesz na stronie WYMAGANE DOKUMENTY.
UWAGA: Jeśli pojawią się nieprawidłowości w złożonych dokumentach, aplikacja może zostać odrzucona.
5. Całą powyższą dokumentację przesyłamy do fundacji w USA. Zazwyczaj w ciągu 7 dniu od momentu otrzymania poprawnie wypełnionej aplikacji ATAS przekazuje Ci informację o akceptacji na wyjazd.
W tym miejscu organizacja ERDT/SHARE może poprosić o dodatkowe dokumenty - nie jest to odrzuceniem aplikacji, a “warunkowym” przyjęciem do programu. Jeśli uzupełnisz brakujące dokumenty status Twojej aplikacji automatycznie zmienia się na “ACCEPTED”.
6. Kiedy Twoja aplikacja zostanie zaakceptowana, poprosimy o dokonanie pełnej wpłaty:
7750 USD - wyjazd na rok szkolny
6620 USD - wyjazd na jeden semestr
(w cenę wliczone jest ubezpieczenie)
Kwotę należy wpłacić w złotówkach, przeliczając dolary wg kursu w dniu dokonywania wpłaty (Pieniądze Sprzedaż) Banku Millennium w kasie biura ATAS lub na konto :
ATAS Sp. z o.o. ul. Luksusowa 19, 05-410 Józefów
91 1160 2202 0000 0000 4142 9612
7.Dopiero po opłaceniu całego programu, w czerwcu otrzymasz formularz DS-2019 uprawniający do ubiegania się o wizę J-1. Każdy uczeń, który chce wziąć udział w programie, musi posiadać ważny paszport i otrzymać wizę J-1.
Opłata za wizę J-1, płatna na konto ambasady:
160 USD + 220 USD (opłata SEVIS)
Szczegółowe informacje o tym, jak ubiegać się o wizę, znajdziesz na stronie ambasady: http://ustraveldocs.com/pl_pl/pl-niv-visafeeinfo.asp.
8.Przed wyjazdem na program szkoły średniej w USA otrzymujesz dokumenty:
9. Kiedy masz już komplet dokumentów potwierdzających przyjęcie do programu, wizę J-1 i ważny paszport, możesz kontynuować swoje przygotowania do wyjazdu!
Do USA przylecisz na ok. 5 do 10 dni przez rozpoczęciem roku szkolnego, żeby mieć wystarczająco dużo czasu na przystosowanie się do nowych warunków. W ciągu 3 tygodni od Twojego przylotu lokalny koordynator - EPC (Exchange Program Coach), który od tej pory do końca pobytu będzie z Tobą w regularnym kontakcie, poprowadzi Post Arrival Orientation. Omówi ERDT/SHARE! Standards of Conduct, przekaże Ci wszystkie niezbędne informacje o pobycie w szkole i u rodziny. W ciągu 60 dni od Twojego przyjazdu przedstawiciel ERDT/SHARE! przeprowadzi też ponowną wizytę w domu rodziny goszczącej, aby upewnić się, że warunki są dokładnie takie, jakie deklarowano przed Twoim przyjazdem.
Pamiętaj, że w przypadku jakichkolwiek problemów – z aklimatyzacją, rodziną, szkołą – możesz zgłosić się do swojego lokalnego koordynatora (EPC)! Jego zadaniem jest zapewnienie, by Twój pobyt przebiegł jak najlepiej, w jak najprzyjemniejszej atmosferze i abyś wrócił/wróciła do Polski jedynie z dobrymi wspomnieniami.
Jesteś zainteresowany nauką w szkole średniej w USA?
Biura ATAS
e-mail: kursy@atas.pl
tel. 600 245 074
Zalecane są jak najwcześniejsze zgłoszenia ze względu na dużą liczbę zgłoszeń z innych krajów.